Salam hormat,

Kebetulan hari ni saya mula menulis blog, ada pula satu isu yang saya rasa, saya ada sepatah dua kata nak sampaikan.

Isu nya berkenaan pelajar cemerlang yang pernah mendapat 17A1  dalam peperiksaan SPM beberapa tahun yang lalu, Nur Amalina Che Bakri. Gamaknya, ada malaun malaun yang terjumpa Facebook milik Amalina, yang memaparkan gambarnya yang sudah tidak lagi bertudung, dan sudah mula mengikuti aliran fesyen terkini. Kira seksi habis lah, bak kata lelaki melayu jumud ni, keras lah penis bila melihat.

Ini gambar yang tak seksi. Kalau nak, pergi cari sendiri. Saya bukan Mustafa Kamal Jebah tokan porno.


Saya tak hairan pun dengan perubahan Amalina ni, semua manusia berubah dari suatu masa ke suatu masa. Kita semua hidup diatas pilihan kita sendiri. Sedangkan ada kenalan saya yang belajar di tanah arab pun boleh lupa tuhan, inikan pula yang belajar di barat dan lupa tudung.

Cuma, apa yang saya tak faham adalah komen masyarakat Melayu berkaitan isu ni. Ramai pula yang tiba-tiba berpura-pura dungu. Selama ni kalau tengok Miss Universe pakai bikini coli sepentot, yang ada ijazah kamu bukan main lagi kata "Eh Pandainya dia!". Tapi bila dalam isu ni, seorang pelajar cemerlang 17A1 SPM, berfesyen dan tidak menutup aurat, kamu panggil dia "Bitch.". Aih, butoh pak hang lah.

Itu lah kan, selama ni kamu pakai bukan main seksi, seluar kecil nampak alur burit, tapi tak ada siapa nak sebarkan di Internet dan Twitter. Kamu tahu sebab apa? Sebab kamu tak pandai. Haha. Kesian. Tapi apa pun, ini nasihat saya:
"Hidup ini, umpama ikan di lautan. Sekalipun hidupnya di lautan garam, selagi tak mati, selagi itulah dagingnya tidak akan pernah masin."

Bermaksud, dalam hidup ni, kamu jangan cepat mudah terpengaruh dengan sesuatu yang kamu tidak relakan. Pendirian rohani dan mental kamu perlu kuat dan teguh. Kalau itu pilihan kamu, maka buatlah dengan penuh tekad, menilai baik atau buruk itu juga bahagian kamu.

Tapi ingat, setiap tindakan kita, akan dinilai oleh manusia manusia sekeliling kita. Sentiasa berpada pada dalam melakukan sesuatu. Lebih-lebih lagi bila kita sudah berada di atas, mata mata yang di bawah ni, tidak akan pernah leka dari memerhati kamu dengan seribu satu akalnya.